Sprong in de tijd

21 oktober 2015 - Jianshui, China

De keuze is aan jullie

Jullie hebben natuurlijk allang ontdekt dat rechtsboven deze blog de locatie getoond wordt waar we verblijven. En dat loopt niet synchroon met de verhalen, er gebeurt meer dan onze pen kan bijhouden. Daarom heeft de redactievergadering besloten dat we vandaag een sprongetje in de tijd maken. We beschrijven in deze blog de afgelopen twee dagen in Jianshui.

De tussenliggende periode beschrijven we volgens het principe “de meeste stemmen gelden”. Geef in een reactie op deze blog aan welk verhaal je het eerst wil lezen of laat het ons weten via e-mail, Whatsapp of Wordfeud.

Richard: "This is my suggestion for you"

Jullie kunnen kiezen uit de volgende onderwerpen :

1. Een bloederig verhaal tijdens onze lazy day
  2. Een ochtend met de leergierige Qi Lu
  3. Onze hikes langs de rijstvelden en naar de markt in Ba Da
  4. Onze gastheer Richard van Timeless Hostel over HaNi people , zijn kookkunsten, China en zijn suggesties
  5. De reis van Xinjie via Nansja naar Jianshui, met een boze Chinees in de bus.

Ons verblijf in Jianshui (19 - 21 oktober)

Jianshui is een stad met ongeveer 400.000 inwoners en staat bekend om zijn geschiedenis, architectuur en het heeft een heerlijk subtropisch klimaat. Veel westerse toeristen komen hier niet, er wordt dan ook vrijwel geen Engels gesproken en we worden regelmatig aangestaard of nagekeken. We wennen er snel aan, want verder is iedereen hier relaxed en vriendelijk.

Het ontbijt

Baozi als ontbijtAls we de eerste ochtend om half negen beneden komen is het nog donker bij de receptie. We doen zelf het licht aan en zetten een kop thee. Even later komt meisje van de receptie gapend in nachtkleding haar kamer uit. Ze kan elke ochtend uitslapen want in het hostel wordt geen ontbijt aangeboden. Eerst vinden we dat vreemd, maar als we de straat oplopen zien we dat er ruime keuze is aan eettentjes waar mensen zitten te ontbijten met een kom mie. Ook zijn er stalletjes met baozie (gestoomd broodje met vulling, zoals bapao) om mee te nemen. Het recept voor deze broodjes dateert uit de 3e eeuw. Wij kiezen een broodje gevuld met groente en een broodje met vlees. Het smaakt zo lekker dat we teruglopen om meer te kopen, de vrouw glundert. Even verderop staan mensen zelfs te dringen voor de broodjes. Hier kopen we nog een broodje zonder vulling. Op een kop koffie na is onze maag gevuld. Bij een soort hamburgertentje zien we een afbeelding van verse koffie. Makkie, we wijzen naar de afbeelding en het meisje wijst daarna naar een hamburgermenu. Wij wijzen weer naar de koffie en zij weer naar de hamburgers. Zo gaat het een paar keer tot we begrijpen dat ze alleen de prijs aanwijst. Het meisje doet wat poeder uit een zakje in een beker, heet water erbij en wij hebben onze koffie met melk en suiker. Voor ons was alleen zwarte koffie meer dan genoeg geweest.

De Confucius tempel

Ochtenddans bij de Confucius tempelOp het plein voor de ingang van de Confucius tempel is het een drukte van belang. In verschillende groepen wordt gedanst op verschillende soorten muziek waarbij de luidsprekers elkaar proberen te overstemmen. We horen en zien ook nog enkele mannen die met harde knallen met een zweep op de grond slaan en enkele vrouwen die een schijn-zwaardgevecht uitvoeren. Voor ons een kakafonie aan geluid maar in de groepen danst (bijna) iedereen netjes op de maat dezelfde figuren.

ConfuciusDe tempel zelf is een groot complex met een enorme lotusvijver. We dwalen langs de paviljoens en maken foto’s van details die deze tempel net weer anders maakt dan de eerdere tempels die we zagen. Net als in de literatuurtempel in Hanoi zijn er veel met teksten gegraveerde stenen, die volgens de bijschriften voor literatuuronderzoekers van groot belang zijn. In de Hal van de Grote Volmaaktheid wordt Confucius omringd door beelden van zijn leerlingen. In de bookshop alleen Chinese boeken op 1 boekje na dat de verkoopster ons graag wil verkopen.

De tuin van de familie Zhu

Het herenhuis van de familie Zhu dateert uit het eind van de 19e eeuw en was eigendom van een rijke familie van kooplieden. Nu is het een hotel maar de meeste paviljoenen en de tuin zijn ook geopend voor publiek. Het is een voorbeeld van ‘doordachte’ architectuur met veel weelderige ornamenten en decoraties.  Opvallend anders ingericht is een achteraf gelegen keuken die juist heel sober is ingericht met prachtige voorraadkruiken. Het ziet er heel “zen” uit.

Als we de tuin bezoeken worden we ingehaald door een groep Chinese jongeren (20 jaar) die met veel rumoer het terras in beslag nemen. We besluiten te wachten tot zij verder gaan en de rust in de tuin is teruggekeerd. Het geeft ons ook de gelegenheid de moderne Chinese jeugd eens te observeren:

• Chinese jeugdModebewust, maar meer gekleed als jonge kinderen dan als volwassenen (Japanse stijl)
  • Meisjes gekleed in zwarte (leerachtige) korte rokjes of jurkjes getailleerd boven de navel
  • Meisjes met handtassen en lopend op blokhakken van minimaal 10 cm
  • Jongens met aparte gestyled kapsel, vaak  kastanjerood geverfd
  • Vastgeklemd aan hun mobiel, zonder verder oog te hebben voor hun omgeving
  • Druk doende om zichzelf en elkaar op de foto te zetten

De Brug van de Dubbele Draak

Vier kilometer buiten de stad ligt de Brug van de Dubbele Draak, die we de tweede dag van ons  verblijf in Jianshui bekijken. De brug is zeker de moeite waard, maar de weg er naartoe is minder geslaagd. We besluiten de heenweg te lopen, volgens het hostel een mooie route. In werkelijkheid lopen we langs een drukke weg met een aaneenschakeling van bedrijven die natuursteen verwerken, met eindproducten uiteenlopend van stoepranden tot pilaren en tuinbeelden. Stoffig en licht verhit komen we aan bij de brug, waar we eerst even bij moeten komen. De brug staat als een prachtig gerenoveerd object in een oerlelijk bedrijvenlandschap. Wel is er nieuwe aanplant van plantjes rondom de brug en er lijkt een fietspad in aanleg met struiken erlangs die de bedrijven aan het zicht moeten gaan onttrekken. Ook al is het nog lang niet af, de bruidspaartjes hebben de plek voor hun fotoreportage al gevonden. Waarschijnlijk is dit heel mooi over tien jaar, maar vandaag gaan wij met de bus terug naar het centrum.

’s Avonds eten we in een klein stalletje gebakken rijst met groente. Dit klinkt ietsje gemakkelijker dan het was omdat ook nu weer de taal een probleem vormt. Bij een etende jongen wijzen we aan wat we willen eten. De rijst is echter op dus er worden snel twee kommetjes rijst ergens anders gehaald. Na het eten lopen we voor de laatste keer door de stad. Even over de markt en wat zien we daar? Gebraden hond!

Morgen hebben we een lange busreis voor de boeg, we gaan een stukje verder naar het noorden, naar Dali.

1. Nicoline:
    21 oktober 2015
    Ik heb net de eerste twee afleveringen van het nieuwe seizoen van The Walking Dead gezien, dus ik durf het bloederige verhaal wel aan!
  2. C&A:
    21 oktober 2015
    Geachte redactie, Kookkunsten verhaal graag, daarna spoedig de rest ;-)
  3. Peter:
    22 oktober 2015
    volgorde niet belangrijk ik geniet toch wel groetjes peter
  4. Mieke:
    23 oktober 2015
    dat bloederige verhaal lijkt mij wel wat. Heb in Nepal ook de nodige slachtpartijen gezien.