De laatste avond in Hanoi

10 oktober 2015 - Sa Pa, Vietnam

Doe-het-zelf

Cat Ba en Halong BayWe hebben ons wel iets op de hals gehaald met onze doe-het-zelf reis in Vietnam. Het hele toeristische systeem hier is erop gericht om je in de fuik te laten lopen van de georganiseerde tours. In elke straat van de oude wijk zijn meerdere reisbureautjes die voor 20 dollar per dag 1 tot 3-daagse tours aanbieden naar Halong Bay met de groen begroeide rotsformaties die uit het water oprijzen. Bij de meerdaagse tours hoort dan standaard een overnachting op een boot in de baai. Wij zitten niet echt te wachten op een nachtje zeeziek zijn op een schommelende boot en willen met openbaar vervoer naar het eiland Cat Ba. De openbare ferry naar het eiland vertrekt vanuit Halong en vaart net als de “cruise-schepen” ook in een uur tussen de rotsformaties door. Een reis met verschillende overstappen, maar we hebben het uitgezocht en zijn vol vertrouwen dat het gaat lukken. Veel leuker toch dan drie dagen meereizen in een groep?

Als we ‘s avonds in het hotel vragen waar de bus vertrekt wordt dat hulpvaardig uitgelegd, maar ze hebben ook een alternatief: een van-deur-tot-deur oplossing van taxi, fast-bus, minibus, fast-ferry, minibus tot aan het hotel in Cat Ba. Deze goede raad is duur(der), maar onderweg geen gezoek en verzekerd van aansluitingen. We twijfelen en besluiten eerst te gaan eten.

Spektakel in de oude stad

Spektakel in de oude stadNa het eten wacht ons een spektakel in de oude stad. Door meerdere politieagenten wordt met een groot touw de straat afgesloten en moet de hele straat ontruimd worden (!). Alle stalletjes pakken hun koop- en eetwaar in en de politie loopt zenuwachtig rond met brandblussers. We gissen wat er gaat gebeuren, filmopnames, een demonstratie, vuurwerk?

We stellen ons op in de buurt van een camera op statief en wachten af. Een grote metalen bak wordt gevuld met vloeistof, er wordt nog wat heen en weer gelopen en plots staat de bak in lichterlaaie. Door de rook zien we een tiental brandweermannen op een stapel dozen afrennen die ze in veiligheid brengen. Het ziet er allemaal wat komisch uit want echt rennen doen ze niet, de dozen blijken leeg te zijn en worden op slechts één hand gedragen (als je op de foto klikt zie je het beter). Dan wordt met een brandblusser de bak in twee seconden gedoofd. De oefening is voorbij, de touwen worden opgerold en iedereen mag weer doorlopen. Hopelijk breekt hier geen voorlopig geen echte brand uit, er is nog wat extra oefening nodig.

Storm op komst

Typhoon Mujigae

Tijdens het eten hebben we besloten het aanbod van het hotel voor de reis naar Cat Ba te accepteren. We zijn toch moe geworden van het lawaai in de stad en weten dat elke overstap die we zelf moeten regelen ter plekke weer uitzoekwerk, onzekerheid en veel extra tijd kost.

Juist als we geboekt hebben kijken we nog even naar de weersverwachting. Oeps, er raast een tropische storm over de Filipijnen in de richting van Noord-Vietnam en China. Mogelijk zal de storm ook Cat Ba treffen. Twijfel of we nog wel moeten gaan, maar de boeking kunnen we niet meer terugdraaien. Het wordt onze laatste nacht in Hanoi Lucky Guesthouse. Op een tikkende airco na een prima plek voor een paar dagen Hanoi, met vriendelijk en behulpzaam personeel.

1. Leontien:
    10 oktober 2015
    Ik volg jullie met veel plezier en dank jullie voor de reisverslagen! Het klinkt heerlijk avontuurlijk en ik denk dat dat precies is wat jullie willen! Geniet van alles, ik geniet op afstand mee. Groeten vanuit Echourgnac!!
  2. Saskia:
    10 oktober 2015
    Wat geweldig om te lezen! Hopelijk raast de tropische storm langs jullie heen, anders word het de volgende keer wel een heel spannend verhaal

Groetjes Saskia
  3. Marielle:
    11 oktober 2015
    Héérlijk al die avonturen. Op afstand geniet ik mee!
  4. Ans:
    11 oktober 2015
    Mooi verhaal van de brandweeroefening, je ziet dat hier in den lande ook wel met BHV trainingen. Maar als dit professionals waren....
    We lezen binnenkort weer voort in jullie stormy story; levensecht en met subtiele humor beschreven, echt tof om te lezen!
    met groet
    ans