Een stormachtig weekend op Cat Ba Island (3 tot 5 oktober)

12 oktober 2015 - Sa Pa, Vietnam

De toeristenfuik

Zaterdagochtend stipt om 10 uur worden we in het hotel opgehaald en per taxi naar het busstation gebracht. De "reisbegeleider ' vertrekt op de scooter en we zien hem weer als we een volgende passagier oppikken. Als blijkt dat haar rugzak te groot is om nog in de kleine taxi erbij te stouwen, neemt hij de zware rugzak op zijn rug mee op de scooter naar het busstation. Daar verwachten we een luxe bus, maar dat valt tegen. We worden bij een lokale bus afgezet en van gereserveerde plaatsen voor in de bus (waar we extra voor betaalden) is geen sprake. In de bus houdt de "reisbegeleider" nog een lange nauwelijks verstaanbare monoloog over van alles wat we op Cat Ba kunnen zien terwijl onze aandacht wordt afgeleid door een semi-pornofilm die alvast aangezet is.

Lokale bus naar Cat Ba Island

Als we na een klein uur vertrekken blijkt de bus stapvoets te gaan rijden om langs de weg nog nieuwe passagiers en pakketjes op te pikken totdat de bus stampvol zit met zelfs mensen op krukjes in het gangpad. Dit gaat dus langer duren dan de beloofde vier uur, de toeristenfuik heeft zijn werk weer gedaan ;-) .

Toch zijn we achteraf blij dat we de het vervoer via het hotel regelden, want we komen veel te laat aan in Halong, waar de fast ferry naar Cat Ba vertrekt. Plots stopt de bus op de hoek van de straat en moeten we snel de bus verlaten. Onze bagage ligt al op straat en er wordt voor ons een taxi aangehouden. Met begeleider rijden we in hoog tempo dwars door de stad, waarbij zelfs een inrijverbod van de politie wordt genegeerd. Even later worden we staande gehouden door een agente op een scooter, er wordt snel wat geld uitgewisseld (met bonnetje) en we rijden verder.  Ondertussen wordt er ook druk getelefoneerd en na een half uurtje stappen we vanuit de taxi weer over op een minibus naar de haven. We hebben de verloren tijd weer ingehaald en zijn keurig op tijd voor de fast ferry.

De bus op Cat Ba IslandCat Ba Town bestaat voornamelijk uit een brede boulevard met een aaneenschakeling van hotels en op toeristen gerichte restaurantjes. Niet echt idyllisch zoals in veel gidsen beschreven wordt. Wij zoeken liever weer de achterafstraatjes op en eten daar een heerlijke kom Pho Bo.

Zondag 4 oktober: Veiligheid voorop

Met de scooter over Cat Ba eilandOp zondag huren we in het hotel een scooter en verkennen in een rustig gangetje het eiland. Peter rijdt eerst een proefritje op de scooter en constateert dat de voorrem amper werkt. “Dat is voor de veiligheid.” Tja, misschien voor onervaren scooterrijders die in één keer de rem intrekken en dan over de kop slaan, maar Peter heeft toch liever een krachtige voorrem en de instelling wordt gewijzigd. De vergezichten en de natuur zijn prachtig. Het eiland is niet meer dan 30 km lang en er zijn eigenlijk niet meer dan twee kruisende wegen. Een groot deel is nationaal park, maar vandaag mogen daar geen lange tochten gemaakt worden vanwege de verwachte storm....

We rijden naar de noordkant van het eiland waar de slow ferry aankomt die tussen de rotsformaties van Halong Bay doorvaart.  We willen een retourtje nemen naar het vaste land maar helaas, vanwege de verwachte storm vaart de ferry niet meer terug naar het eiland…

Stilte voor de storm

De haven wordt ontruimd vanwege de tropische stormAls we terugkomen in Cat Ba town worden ook daar voorbereidingen getroffen voor de storm. Wij hebben het nog niet eerder zo windstil meegemaakt. In de haven die gisteren nog vol lag is bijna geen boot meer te bekennen, drijvende restaurants zijn versleept en ook de laatste schepen worden op sleeptouw genomen om elders beschutting te zoeken. Aan het eind van de middag worden grote borden met de dienstregeling losgeschroefd en veilig opgeborgen in afwachting van de storm die later op de avond verwacht wordt. Bij de toerist Information krijgen we informatie over hoe we rechtstreeks naar Sa Pa kunnen.

De borden worden weggehaald

Als we tot slot een vraag stellen over de storm, zegt deze medewerker: "Nee, de storm zal niet hier komen." “Maar alle voorbereidingen dan. De boten zijn allemaal weggesleept”. Hij werpt een blik op de haven en staat met grote ogen te kijken als hij ziet dat alle boten weg zijn en maakt er maar van dat ze zijn gaan vissen. Stel je toeristen altijd gerust! We zijn benieuwd wat we de volgende ochtend zullen aantreffen.

De tropische storm Mujigae

Als we maandagochtend wakker worden blijkt dat de tropische storm Mujigae (regenboog in het Koreaans) een noordelijke koers richting China heeft gekozen. Dat de voorzorg niet overbodig was blijkt uit de schade die daar is aangericht. De boten varen weer de haven in en wij vertrekken vandaag naar het bergdorpje Sa Pa aan de grens met China. We stellen ons op bij de bushalte voor de lokale bus die volgens de informatie om 11.00 moet komen. We worden al snel aangesproken door taxichauffeurs en scooterrijders. Iedereen wil ons wel naar de ferry brengen, 30 km verderop. Al snel wordt gezegd dat de bus niet gaat. Is dat een truc of is het de fuik? Wij houden vol tot 11.30 en dan starten wij rustig en niet al te geïnteresseerd de prijsonderhandeling met een taxichauffeur. Aangekomen bij de ferry staat nog een ander toeristenkoppel te wachten en we vragen alvast of ze in Halong een taxi naar het busstation met ons willen delen. De slow ferry vaart weer gewoon op schema, het is nog steeds windstil en onderweg genieten we van het prachtige Halong Bay.

Halong Bay                          Genieten van het uitzicht op de ferry door Halong Bay                    Halong Bay

Klik hier voor meer foto's van Cat Ba Island en Halong Bay

1. C&A:
    12 oktober 2015
    Heerlijk verhaal. Avontuur dat daar niet als stress voelt, toch?!
  2. Nicoline:
    12 oktober 2015
    Haha, die Tourist Information medewerker....
  3. J en J:
    12 oktober 2015
    Een hele belevenis. Nog veel reisleider.
  4. Mieke:
    13 oktober 2015
    Wat leuk om jullie reis op deze manier te volgen! Het is net of ik een beetje met jullie mee reis.Wat hebben jullie in 2 weken al veel gezien! Ben alweer benieuwd naar jullie volgende avontuur. Geniet ervan!! Groetjes, MBD
  5. Emmy:
    15 oktober 2015
    Ha Gitta en Peter,

Via Carla toch de link naar jullie reisblog ontvangen en deel nu ook in jullie reisbelevenissen, hartstikke leuk! Gisteren nog ouderwets avondje Louis gehad en aantal oud-collega's nog gezien, voelt goed. Veel reisplezier nog!!!